Personligt

Kramar!!

Godkväll, Sara här!

Häromdagen så pratade jag med en äldre dam om kramar. Hon berättade för mig att hon läst i en tidning för ett tag sedan om detta. Där hade det stått av vi behöver minst fyra kramar varje dag för att må bra. Och nyfiken som jag är så var jag tvungen att googla på detta. Och fick fram att det enligt forskare finns goda skäl till att kramas. Det kan ge ett lugn och kan även lindra smärta till en viss del enligt dem. Behövde man vara forskare för att komma fram till det??? Men de hade iallafall kommit på att det myllrar av nerver som vaknar till liv när man får en kram eller en lättare beröring. De skickar sedan info till hjärnan om detta. Och den bli jätte glad och skapar lyckokänslor. Dessa nerver hindrar sedan andra nerver från att förmedla smärta till hjärnan. Toppen, vad hjärnan kan!!! Så nu får vi ut och kramas i höst.....

Kom även på att jag var med och slog ett världsrekord i världens största kramring. Det var på ett scoutläger år 2001. Vi var c:a 10 000 som stod och höll om varandra i en stor slinga. Lite häftigt var det att vi lyckades.



Sverige "kramas hur mycket ni vill, det är fortfarande skattefritt." 
 

Kommentarer
Postat av: Maggan

Jättekram till dig Sara !

2011-10-19 @ 09:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0