Personligt

Vett och etikett!!!

Godkväll, Sara här!!!

Nu i dessa tider är det många trevliga tillställningar man ska vara med på eller redan hunnit med. Det är födelsedagskalas, fest med jobbet, tjejmiddagar, midsommarfesten och grillfester m.m. Det är då man får försöka uppföra sig enligt vett och etikett. Men vad är det??  Det var som när jag jobbade i skolan som en klass fick frågan om de visste vad det var. En kille räckte upp handen och svarade "Etikett är sådant mamma har på bullpåsarna, men vett har jag ingen aning om" Ett klockrent svar och jag lovar han är inte ensam om att inte ha en aning om vad vett och etikett är.;-) Själv har jag införskaffat en bok om detta, för att få lite mer koll på olika etikettregler för olika tillställningar. Den heter "vett och etikett...rätt och fel på festen, jobbet och till vardags"
                                                    Så här ser den ut....

Enligt wikpendia är etikettregler regler för umgänge människor emellan. Då gäller det bara komma på vad det är för regler som gäller. Och det är det som är det svåra. (vore pinsamt om man skulle beklaga sorgen på ett bröllop). Men enligt boken så är det artigt när man kommer till en fest att börja hälsa på värdparet och sedan hälsa på de gästerna som kommit. Och kommer man sist får man gå runt och hälsa på var och en. Kommer man först har man bara att invänta på att de kommer fram och hälsar. Ja, det kan ju vara en bra början. Det som brukar vara svårast när man sitter vid bordet är att veta vilka bestick man ska använda till vilken rätt och vilken sida som är min bordsherre vid middagen. Men han sitter på damens vänstra sida. Hm, då gäller ju detta med att hålla reda på höger och vänster. Och besticken ska man använda utifrån och in mot tallriken. Och när man har ätit klart ska man lägga besticken "fem i halv fem". Ska man kunna klockan med. Haha som ni hör behövs lite förkunskaper för att klara en finare middag. Och det finns lite mer regler som kan vara bra att kunna. Men man får läsa på och lära sig lite i taget. Nu ska jag förbereda mig för nästa tillställning som är ett nytt kalas för min bror som firar två helger i rad. Får jag försöka lära mig en ny regel att testa. Jag ska göra så gott jag kan att följa vett och etikett reglerna, men lovar inte att jag klarar det hela tiden. Det var jättemycket att tänka på......  

Nu ska jag ringa min bror för att få reda på vilken klädkod det är. Jag hoppas på varfriklädsel.


Sverige, ha det så kul på era tillställningar vad det nu kan vara. Bröllop,student, konfirmation eller nån rolig fest. 

Kommentarer
Postat av: kate

Ett litet tips: skriv upp det på armen i fall du skulle tappa boken eller glömma bort det ;)... ler

2011-06-14 @ 21:30:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0