Personligt

Julkalender!!

Godkväll, Sara här!!

Idag är det den stora dagen många har väntat på. Det kanske är mer barn som har väntat. Men idag händer det. Vi får öppna första luckan på julkalendern. Enligt wikpendia så är syftet med kalendern att den ska underlätta väntan på julen. Julkalenderns historia började i mitten av 1880-talet. Det var en tysk mamma som ville underlätta för sin 4 åriga son Gerhard. Hon gjorde iordning en kalender med 24 kakaor. Många år sedan blev Gerhard delägare i ett tryckeri. Han mindes då sin julkalender och och blev inspirerad att göra den första tryckta kalendern. Detta skedde i början på 1900 talet.

Japp det var lite historia om det. Själv hade jag både tv/radio kalendern och paketkalender som barn. Det var lite spännande att få öppna ett litet paket varje dag fram till jul. Det kunde vara penna, sudd, saker till dockskåpet och ibland nån godisbit eller nåt annat skoj. Spännande tider.
Givetvis har jag kalender i år med. Har två vänner som kom med det som en födelsedagspresent. En godiskalender var det jag fick. Den ser exakt ut som på bilden.

 
Dagens lucka innehåll en liten påse med godisbjörnar. Smaskens!!!
Jag har även kalenderljus, så nu pågår nedräkningen för fullt i mitt hem. Men nu är snart dag ett till ända och i morgon är det dags för lucka två. Så det gäller att hänga med för det kommer att gå fort till jul.

Sverige, ha en fortsatt bra kväll.



Kommentarer
Postat av: Gizze



Hej Sara!



Ja visst är det mysigt med kalendern...satt klistrad i soffan med barnen i morse :) Följer alltid!

har ingen egen kalender att öppna men får nog köpa en Haribo om jag hittar....för chokladkalender vill ja rakt inte ha...

Ha en fin december!

Kram Gizze

2011-12-01 @ 22:46:37
URL: http://gizzez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0