Personligt

Tur och lite synd...

Hej, Kristina här!

Ja då blev man förkyld som alla andra har varit då till slut. Tur att det är helg men även lite synd när man är ledig. Min älskade man är på lite brandkårsövning och jag själv ska bara ta det lugnt i dag. Vårda min förkyldning ömt och kärleksfullt.
Har dock hunnit med att tvätta lite, proppen gick, och bytt den! Ligger i soffan nu och skriver med en stor filt över mig. Bra detta med bärbar dator hihi.
Se hela bilden







Har även hunnit med att prata med Sara, hon hälsar till er alla. Antar att det blir ett par samtal till il eftermiddag. Konstigt att jag har klarat mig så länge utan att bli förkyld men någon gång kommer det ju, det vet man med säkerhet.

I går var det ju även Idol. Minna åkte ut...mina favoriter är dock kvar. Många är ju lysande i år. Verkligen!

Har även hunnit med lite på mitt projekt i dag. Känner mig väldigt nöjd. Ska överraska Pehr med resultatet när han kommer hem. Skulle visst bli lite styckning av kött innan han var klar för dagen. Älgen kan man ju inte lägga in som det är i frysen direkt. Men färsen man får ut av den är ju klockrena att göra biffar eller liknande på. Lite vildmarkskänsla i smaken blir det ju automatiskt.

Vad är det då egentligen som händer i kroppen när man blir förkyld?

Det är ett (otäckt givetvis) litet virus som tar sig in och infekterar näsgångarna. Det är smittsamt och sprids via hostningar och nysningar så håll dig en bit från dina medmänniskor när du hostar och nyser.
Från näsgångarna så sprids oftast infektionen ner till luftrören.
Vad händer då med din kropp när virus har satt sig fast hos dig?
Jo, förkylningen får de små blodkärlen i näsan att svullna, du blir täppt i näsan och får svårt att andas, slem börjar sippra ut.
Se hela bilden

Har du feber så pågår det ett krig i din kropp så det är inte underligt att du blir matt. Det betyder att kroppen håller att kämpa mot en infektion av något slag. När hjärnan fått information om att skadliga bakterier kommit in i kroppen skickar den order om att svettkörtlarna ska stängas och blodkärlen i huden dras ihop. Då stiger kroppstemperaturen och värmen dödar många slags bakterier.
De vita blodkropparna är små soldater som drar sitt strå till stacken och kämpar mot den stora infektionen.

Medicin kan motverka infektionen och därmed behöver inte kroppen ta till storsläggan och temperaturen kan återgå till det normala.



Ha en fin dag Sverige och var rädda om er!
kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0