Personligt

Mors dag!

Hejsan, Sara här!

Som överskriften säger så är det mors dag. Detta måste firas. Tyvärr kan jag själv inte fira min mamma ordentligt, men jag har ringt till henne och jag vet att hon kommer få ett paket från oss barn. Så jag har gjort efter bästa förmåga. Kram på dig mamma.

Hittade lite fakta om denna dag. Mors dag instiftades i Sverige 1919 på initativ av Cecilia Bååth-Holmberg. Var ett bra initiativ tycker jag. Denna dag hade då firats i USA sedan 1908. Dagen firas sista söndagen i maj, troligtvis för att våren på fullt allvar har kommit och vi kan plocka blommor och hissa flaggan mot en blå vårhimmel. På det sättet kan vi fira alla mammor ordenligt. 

Från ett litet häfte kallat mors dag som utgavs 1920 fanns ett antal punkter hur man kan fira mor.

Dessa var förslagen:
1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.(vi äger ingen flaggstång)
2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen. (ser detta framför mig, tror vi hoppar över det och går till nästa punkt)
3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, brett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva. ( frukosten skulle hon uppskatta, dock hade den blivit vid tolv eller nåt. Men gåva ska hon få.)
4. Henne beredes så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska. ( detta hade hon gillat)

 

Sverige, ha en toppen dag och grattis alla mammor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0