Personligt

Semester!

God förmiddag, Sara här!

Nu har vi inte skrivit något sedan 1års kalaset. Men lovar, vi har inte tagit sommarlov som någon av er läsare frågade. Har nu räknat ner alla arbetsdagar, matlådor och timmar för att nu ha gått på semester. Kristina tyckte på slutet av min nedräkning att jag kunde äta upp den sista matlådan innan, så den försvann. Vet inte hur hon tänkte, men men. Ikväll ska jag fira in min semester med att åka ner till stan och gå på fallens dagar. Ett jippo här i stan. Men hoppas det blir en kul kväll och att det inte regnar. Men just nu ser det lovande ut.

Angående semester ska jag ge er lite fakta om den från wikipedia.
Semester lagstadgades år 1938 i Sverige. Alla hade då rätt till två veckors semester. År 1946 fick alla ungdomar under 18 år rätt till tre veckors semester. Från 1951 kom det att gälla alla anställda.(Undra hur dom tänkte när de bestämmde det där för ungdomarna???)
Fyra veckor bestämdes år 1963 och fem veckor år 1978. Anledningen till att vi fick fem veckor var för att det inte  gillades att det var en sådan stor spridning på semesterförmånerna som fanns.

Nu ska jag njuta av mina fyra veckors ledighet.



Sverige, ha en underbar semester!

Kommentarer
Postat av: Gizze

Ja ha en underbar semester Sara!



Kristina & Pehr också!



Jag har haft helledigt 4 dagar = Lyx...men jag gör inte många timmar ju ;)

Nu har jag en liten Skrutta här hela helgen, hon har somnat så jag tänker ta lite semester vid tv;n ikväll ;D



Kram Gizze

2010-07-17 @ 20:50:09
URL: http://gizzez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0