Personligt

Prata i sömnen...

Godafton, Kristina här!

I dag har jag haft en mycket lyckad dag med shopping. Mamma och jag har sprungit i affärer precis hela dagen. Min älskling slapp för han hade jour. Även pappa slapp delvis och åkte till biltema. Bra affär för män :)

Vi hittade lite av varje men inte direkt det vi var ute efter. Mamma letar naturligtvis efter festkläder i detta skede...Men vi får försöka vidare någon annan dag.

Enligt Pehr så har jag även i natt pratat i sömnen...igen! Detta har blivit ett mer och mer vanligt inslag i mitt liv. Synd att man aldrig hör vad man säger bara. Kanske säger något hysteriskt kul, vem vet??:) Oftast är det enstaka ord som hörs, resten mummel...hihi ja.

Varför pratar man då i sömnen egentligen? Läste en liten artikel i Illustrerad Vetenskap som förklarar detta följande:

De flesta människor grymtar ibland eller säger enstaka ord, medan de sover. Däremot är det ganska ovanligt att prata ofta eller under längre tid. Som regel ger orden heller ingen mening.

Sömnforskarna vet inte exakt varför vi talar i sömnen. I en del fall kan det vara ett resultat av en särskilt livfull dröm, men det är nog vanligare att det finns ett samband med stress. Sömnprat har en tendens att uppträda oftare, när en person är stressad, sjuk eller på något annat sätt ur balans.

Det är helt ofarligt att tala i sömnen – bortsett från de problem man kan få med sin partner. Någon behandling finns inte, men det kan hjälpa att reducera stress samt att ha fasta sovvanor, så att man går till sängs vid någorlunda samma tid varje dag.

Så det jag ska göra nu för att babbla mindre i sömnen är att 1. slappna av innan jag somnar
                                                                                        2. stressa mindre

Schysst av mig att bjuda på lite underhållning även när jag sover, inte sant? hihi

Ha en fortsatt fin lördagskväll Sverige och sov gott när det är dags!
                            


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0