Personligt

Kallt?

Godkväll Kristina här!

Hoppas alla våra goa läsare har det bra i kylan. Det kan inte sägas för ofta...Vad kallt det är!
Vilka är då tipsen från experterna när det gäller klädsel? För att kunna klara kylan handlar det oftast om att klä sig rätt.

Den så kallade trelagersprincipen är en bra tumregel när man ska skydda sig mot kyla. Kläderna ska bilda tre skikt – innerskikt, mellanskikt och ytterskikt.
 
Innerskiktet är närmast kroppen och ska ge komfort. Naturmaterial är bra om man inte svettas så mycket, annars är syntet att föredra. Bomull bör man undvika helt och hållet eftersom svetten gör att tyget klibbar fast mot kroppen.
 
Mellanskiktet, exempelvis en fleecetröja är det som ger basisoleringen. Även här fungerar syntet eller naturmaterial.
 
Ytterskiktet, slutligen, ska skydda mot väder och vind. Se till att jackan är lång och går att snöra åt i midjan och nederkanten. Skydda halsen med en rejäl krage. Lägg till detta tumvantar med foder, yllestrumpor, rymliga skor och en bra mössa.

 

Kan meddela att jag inte var riktigt rätt klädd i dag för kylan. Hade av någon anledning leggings, lite tunnare tröja än vanligt, fingervantar och ingen mössa. Det enda jag hade på mig som faller in under kategorin bra kläder, var min dunjacka och varma stövlar!

Hursom helst verkar jag ha en god kroppstemperatur för tillfället och hoppas det håller i sig under natten :)

Längtar just nu till våren och allt roligt och spännande som händer då. Även varmare vindar, utekvällar, grilla, spela golf och massa annat mys.

Sverige vi får hålla ut i denna kyla! Kom i håg att inte halka och slå er, varenda trottoar är ju livsfarlig! Kram på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0