Personligt

Stressad eller inte?

Godeftermiddag, Kristina här!

Ja som jag skrev förut är det lite stressigt i dag. Varit på skolan, hem och försöka göra lite uppgifter på hemtentan. Slutligen tänkte jag varva ner lite i kväll med tv och lite godis faktiskt. Älsklingen är inte hemma i kväll så jag roar med med tv och godis! Känns gott efter en stressig dag. Säger jag nu, fast jag inte alls är klar för nedvarvning. :)

Funderat på detta med stress i dag. När är man stressad, hur visar sig det och vad kan man göra åt det?


Det allra viktigaste att tänka på är att varje människa upplever stress på olika sätt, därför skiljer sig symtomen också åt. Det flesta som känner sig stressade brukar märka som första signal att de sover dåligt eller är ledsna. Men som sagt, det är individuellt.

Andra symtom kan vara att man känner en trötthet som inte går att vila bort, man känner sig rastlös och har svårt att koppla av och varva ner. Man kan även känna sig irriterad, olustig, orolig, rädd, ledsen eller få ångest när man blir stressad.

Ett annat vanligt symptom som dessutom är lätt att se förbi är huvudvärk och stelhet och smärta i kroppen. Lätt att tro att dessa åkommor beror på andra saker än stress.

Dessa signaler är väldigt viktiga att ta på allvar när de visar sig. Framförallt om det visar sig oftare än normalt.

Detta var alltså olika stressymtom enligt : www.stressad.se


Hur ska man då hantera detta?

Oavsett hur man än reagerar på stress ska man komma ihåg att det grundläggande vid stresshantering är att man helt enkelt ska inse att stressen inte orsakas av problemen i sig. Det är attityden man har, tolkningen man gör av vad som sker som är svaret på frågan om man blir stressad eller inte. Antingen får man förändra situationen eller så får man ändra sin inställning till den. ( www.stressad.se )

Tycker det som sägs här är viktigt att komma i håg. Summasumarum är vi bara så stressade vi tror att vi är. Egentligen kanske vi inte är stressade alls. Lite stressad ska man ju i vårt samhälle alltid vara för att på något sätt vara normal. Tror dock att det ligger mycket i det sätt man ser på saker och ting. Jag ska börja jobba med det redan nu. Egentligen behöver jag inte vara stressad över tentan. Ha faktiskt många dagar till på mig (hade varit skönt att bli klar bara) Behöver faktiskt inte byta sängkläder i dag, kan göra det i morgon. Så egentligen när jag tänker efter så har jag stenkoll och behöver inte vara stressad! Tänk om det vore så här lätt att tänka om. Faktum är att det känns redan lite mer avslappnat och jag ska nu ta tag i övningarna med lugn och harmoni!

Ha en fin eftermiddag Sverige, stressa inte ni behöver inte det eller? Tänk på hur ni kan tänka om...

                                                            






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0