Personligt

Tålamod

Godförmiddag kära läsare, Kristina här!

Då är det onsdag i min rosa vardag. Framför allt så innebär onsdagar att det är ett litet steg närmare till helgen, sopranos kommer på dvd med aftonbladet och lite mys i afton med god mat!

Även idag börjar jag lite senare och det är jätteskönt. Var såå trött i morse men det är gott att komma upp i tid också så man hiner utnyttja dagen. Min älskling är i skogen i dag med, lite varmare verkade det som. Vi får se om det får fatt i några kalvar under dagen. Jag är imponerad att de orkar sitta i skogen i tre dagar i streck. Mitt tålamod skulle inte palla det. Jag skulle sitta och vänta en halvtimme, bli frustrerad och tänka kommer inte älgen snart. Strax därefter skulle jag nog få nog och åka hem eller se om det finns någon svamp. Eller så har jag helt fel. Det kanske skulle vara en skön kontrast till det stressiga tempot på jobbet.

Vad är då egentligen tålamod?

Tålamod betraktas av många som en moralisktt eftertraktansvärd egenskap. Tålamod är förmågan att kunna utstå väntan, förseningar eller svårigheter med bibehållet lugn. En tålmodig person kan hantera yttre stress utan att hänfalla åt okontrollerade känslosvall. Inom vissa religioner framställs tålamod som en dygd, det nämns både i Bibeln och i Koranen. I Bibeln är däremot inte tålamodet en av de fyra kardinaldygderna eller de tre teologiska dygderna.

När man ser denna vetenskapliga sida av tålamod, så inser jag att det är många situationer som jag faktiskt har tålamod. Förutom den biten med väntan. Tycker inte om att vänta. :)

Nu ska jag förbereda lite lunch och sedan blir det till att ringa Sara igen!

Ha en fin dag Sverige!

(källa:Wikipedia.org)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0