Personligt

Sushi!

Godkväll, Sara här!

Tänkte berätta om min upplevelse jag hade igår. Jag åt sushi för första gången i mitt liv. Har tänkt testat detta, men aldrig riktigt vågat. Men nu så kan jag stryka det på min lista över saker jag vill testa. Ni som inte vet vad sushi är kan jag berätta att det är en japansk rätt. Består av kokt rundkornigt ris som smaksätts med en vinägerblandning vanligen till rå fisk som tex lax, tonfisk, räkor m.m. Men även avocado och gurka går bra. Finns säkert nåt mer man kan ha till. Sushi äts vanligen tillsammans med wasabi, inlagd ingefära och japansk soya.

Denna maträtt skall då ätas med pinnar. Hade lite svårt med detta. Maten ville liksom inte hänga med. Försökte prova olika tekniker för detta, men fick ge upp. Får helt enklet öva mer på detta. Men tanken är ju att man ska nypa fast en sushi bit och doppa den i soyan med dessa pinnar. Sedan in i munnen. Hade jag lyckats fått den till soyan var det fortfarande problem att frakta biten till munnen. Så gaffel fick det bli så man fick i sig maten samma dag. Det var godare än vad jag trodde från början. Den inlagda ingefäran var god till bitarna, men bara den inlagda ingefäran var inget vidare. Ungefär som peperonin är till kebaben. Wasabin var stark, men lite lite vågade man sig på. 
Men det är en rätt jag skulle tänka mig testa på någon mer gång. 

Så här kan det se ut!

Ha en fin kväll, Sverige!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0