Personligt

Vem väckte tuppen?

God eftermiddag Sverige och grattis Kristina på namnsdagen!

Detta är Sara som skriver. Läste Kristinas inlägg om tuppen. Kunde inte släppa denna tanke. Så jag sökte också  på nätet om jag kunde hitta nåt skoj om detta.
Det jag hittade var att numera är det bara ett uttryck på morgonpigga typer. Men innan vi tillverkade mekaniska väckarklockor fick tuppen tjänstgöra som väckarklocka.( undra om tuppen fick nån lön) Tuppen gav hals när morgonljuset började visa sig. Det var ju bristande tillgång med el före 1900 talet, så folk rättade sin vakenhet efter när solen gick upp. Därför var tuppen utmärkt som väckningsanordning. Men vem väckte tuppen när det var dags att väcka alla andra? Måste ha varit solen. Kommer inte på någon annan lösning. Det innebär ju nu på sommaren att den väckte folket vid fem tiden. Eller när nu solen går upp? Vem vill gå upp så tidigt? Min klocka ringer 5:43 när jag ska jobba. Går nog inte ställa in en tupp på en sådan tid.
Kunde man snooza med tuppen som väckarklocka? Har ju ett stort behov av att snooza innan jag kommer upp ur sängen. Visst är det gott att ligga kvar i sängen några extra minuter.....
Appråpå snooza, kommer jag att tänka på nyårsafton. Vem var det som ställde klockan på nyårsafton för att inte missa tolvslaget. Och sedan ställer frågan om vi ska snozza över det........HAHAHAHA detta var då Kristina!



Är fortfarande tacksam att vi lever i nutid och inte förr. Begreppet att det var bättre förr, det verkar inte alls stämma......





.

Kommentarer
Postat av: sussie

Hahahaha snooza över tolvslaget hahahaha! Vilken rolig prick :-D

2009-07-26 @ 21:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0