Personligt

Kantareller!

Jag har plockat årets första kantareller. Japp, det är helt sant. Nu står de i skogen och lyser gult. (förrutom de jag har plockat). De var ganska så små, men helt ok att börja fylla frysen med.
Vart jag hittade svampen är ju givetvis hemligt. Är det något som folk håller hemligt och inte vågar säga till någon är vart man hittar kantarellen.
Har varit med kompisar och plockat nån gång och då har de lurat ut en till skogen där det kanske finns svamp. Deras högkvarter får man aldrig veta. Men de får vara på sin vakt, nån gång kanske jag kommer på det.
Mitt högkvarter är det besvärligt att komma till. Där behöver jag min bror till hjälp. Kan berätta att mitt högkvarter ligger på en ö. Mer vågar jag inte säga. Men vad kantareller det finns där på en sådan liten yta.

Att dessa små gula kantareller som man lägger flera timmar på kan vara så goda. Först ska man ju gå några timmar i skogen för att hitta dem. Eller först åka båt, om jag ska till mitt högkvarter. Bara där kan man ju gå bet. Det tråkigaste är ju sedan att rensa alltihop.  Sedan ska man ju förvälla dem. Då ser man den stora högen av svamp bli så liten. Man får då vara glad om det räcker till några smörgåsar eller vad man nu har tänkt med dessa svampar.
Men visst, kantareller är som en skattjakt. Man letar efter det gula guldet i skogen och man blir ju överlycklig om man får med sig lite gul skatt hem.

Godnatt Sverige




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0