Personligt

Typiskt värmlänskt!!

Idag lovade moder att hon skulle bjuda på nåt gott till middagen. Började att tänka på fläskfile med bearnaisesås. Det tycker jag är gott. Men så fel jag hade. Blev bjuden på nävgröt och fläsk med krösamos (lingonsylt). Smaskens......!
Nja, det tyckte jag egentligen inte.  Men detta är iallafall typisk värmlänsk rätt.
Funderade på hur det kom sig att det är så populärt i värmland. Hittade lite historik om detta på nätet.
Detta var det jag hittade.

Nävgröt tros komma till Sverige för många år sedan. Detta utspelade sig på 1500-talet och 1600-talet. Det var de finska nybyggarna som koloniserade finnskogarna i Värmland som åt detta. Ordet nävgröt tros komma från att gröten intogs med nävarna.
Skrädmjöl är gjord på förstklassig havre, Är rikt på fibrer,vitaminer, proteiner och mineraler. Man rostar havren i vedeldad panna och mal i stenkvarn och sedan i påse.
Inte så mycket info om detta men lite nytt fick man reda på.

Denna gröt är ju enkel att göra för dem som vill prova på denna delikata måltid.
Man ska koka vatten med salt och sedan stöta ner mjölet till en gröt och sedan servera med fläsk och lingonsylt.
Fläskflöttet ska man dränka in gröten med.

Så här ska det se ut när det är färdigt för att ätas.
Hoppas på smaklig måltid till de som vågar sig på detta.
Även de som tycker detta är väldigt delikat. (jag tillhör inte denna kategori)

Jag ska i fortsättningen hålla mig till fläskfile och bearnaissås.

Godnatt Värmland.









 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0